Die eerste klasdag in die Höerskool Wellington

7 maart 2016 - Wellington, Zuid-Afrika

Mholweni

Of in het Nederlands / Afrikaans Hallo. Xhosa is één van de 11 officiële talen die in Zuid - Afrika gesproken wordt. Het is ook één van de talen die gesproken wordt op mijn stageschool in Wellington Höerskool Wellington. Het helpt om het vertrouwen van de leerlingen te winnen door iets te zeggen in hun moedertaal.

Vandaag was het dus de grote dag! Om 07h30 werden wij verwacht op de school. Ondanks het feit dat iedereen naar de stage uitkeek, zijn we deze ochtend toch met een klein hartje vertrokken. Onze stageschool ligt namelijk in de nabijheid van een township (lees: plakkerskamp) en ons werd al enkele keren verteld dat het toch een uitdaging zou kunnen worden. De leerlingen zouden bijvoorbeeld high (lijm, weed) in de klas kunnen zitten. De volledige populatie is ook gekleurd of zwart.

Nadat de zeer grappige (lees: snaaks) directeur ons hartelijk ontvangen had, werden wij voorgesteld aan het lerarenteam. Dit viel allemaal wel nog goed mee. Maar dan kregen wij te horen dat we op het podium zouden geroepen werden tijdens de wekelijkse, maandagochtend bijeenkomst. Daar stonden we dan, tentoongesteld voor meer dan 1000 Afrikaanse leerlingen op een podium. Iedereen is hard beginnen klappen en roepen voor ons dus ik denk wel dat we mogen zeggen dat we hartelijk ontvangen geweest zijn door de leerlingen. De directeur is ook zeer trots op zijn land en zijn school en dus mocht iedereen het nationaal volkslied van Zuid - Afrika zingen én het schoollied. Mooi om te zien hoe elke leerling zo toegewijd is.

Na dat we de school verkend hebben, moesten we zelf uitzoeken bij wie we wanneer de les zouden observeren. Zo gezegd, zo gedaan. We zijn op het secretariaat de timetables gaan opvragen van onze mentoren en zijn beginnen uitpluizen wanneer we welke les zouden kunnen observeren. Uiteindelijk heb ik 3 uur geschiedenis gevolgd en 2 uur boekhouden (lees: rekeningkunde). Het bleek toch niet zo eenvoudig om deze lessen in het Afrikaans te volgen en wij weten op deze moment dus ook niet of het ons wel degelijk zal lukken om deze leerlingen in deftig Afrikaans te kunnen onderwijzen. Ons sal aanhou probeerons sal probeer om die studente baîe goeie onderrig te gee.

Tijd om te bekomen van de eerste, overweldigende dag aan het zwembad in het warme zonnetje!

Tot de volgende, dit is e plesier om vir julle te skryf.

Nele

1. Luc Van Bossuyt:
    7 maart 2016
    Heel leuk om die reisverhaaltjes te lezen.
  2. Brigitte Heymans:
    7 maart 2016
    Mhohlweni Petronella! Het verloopt daar allemaal zeer vlotjes heb ik de indruk! Ben blij voor jou. Je gastgezin, je slaapkameraad, school (en mooi onthaal), de omgeving met room for a pony and a swimmingpool :-) …. lijkt allemaal zeer ok. Geniet ervan, maar wees toch op je hoede op de gevaarlijke plaatsen!
    Moe
  3. Sonja:
    8 maart 2016
    Amaai Nele precies een hele ervaring !!!
    Groetjes xxx
  4. Nonkel Jef en tante Marie-Louise:
    8 maart 2016
    Dag Nele, Blij te lezen dat het je goed gaat en hoe zit het daar met dat eten? Is dat een beetje lekker? Als je iets lekkers ontdekt, stuur ons dan eens een receptje door! groetjes
    nonkel Jef en tante Marie-Louise