"Hye miss, how are you today?"

16 maart 2016 - Wellington, Zuid-Afrika

Hier ben ik weer: een week vol verhalen en gebeurtenissen! Enjoy!

Na de eerste bewogen dag op die Höerskool, waren we toch allemaal een klein beetje paniekerig. Ons kan een bietjie die Afrikaans praat, maar ons kan nog nie genoeg die Afrikaans praat om onderrig te gee nie. Onze gastouders hebben ons 's avonds toch wat goede moed ingesproken en ons duidelijk gemaakt dat we vooral niet mochten opgeven. Zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag stonden we alweer klaar om naar school te vertrekken en wat oh wat een ervaring was dit! Bij Ms. Benjamin (leerkracht Business Studies & Ekonomische en bestuurswetenskappen) mocht ik bij elke klas een voorstelling geven over wie ik ben en waar ik vandaan kom. Nadien mochten de leerlingen vragen stellen, indien zij vragen hadden... En wat een vragen ik gekregen heb! Alles heb ik mogen uitleggen, ik heb nog nooit zo veel leerlingen zo geïnteresseerd gezien in een klas. De grootste aanvraag was om 'I love you' in elke taal die ik ken te vertalen... Ik hou van jou, je t'aime, ich liebe dich, ti amo, te quiero, ek is lief vir jou, .... Nadien kon ik de vraag natuurlijk aan hun stellen en zo kreeg ik in Xhosa aangeleerd wat 'I love you' betekent: ndiyakuthanda. Uitspreken lukt bijna, onthouden lukt nog steeds niet...

De rest van de week verliep super fijn. Elke keer ik op de speelplaats kom krijg ik van overal te horen 'Hye miss, how are you today?', 'Hye miss, are you having a good day?', 'Hye miss, when will you teach?'... 1 woord: amazing. Het gevoel dat deze leerlingen teruggeven is onbeschrijfelijk. Ik voel mij super goed op deze school en kijk er stiekem al een beetje tegenop om deze school binnen enkele weken te moeten achterlaten.

Vrijdag was een grote dag voor mij waar ik al lang naar uitkeek: ik mocht eindelijk mijn vlechtjes laten zetten bij een Afrikaanse dame. African braidings of de coupe die ik nu heb heeft uiteindelijk bijna 5 uur in beslag genomen en is niet zonder pijn verlopen. Het uitzicht was wennen, maar na positieve reacties van bijna iedereen begon ik mijn nieuwe haarstijl steeds mooier te vinden! Celien en ik dachten, na bijna een volledige dag gespendeerd te hebben bij de kapper, een lekkere avond te hebben met een wijntje en een kos (maaltijd). Helaas, eens aangekomen bij ons huis beseften we dat we niet binnen konden en onze gastouders niet bereikbaar waren. Om half 2 's nachts zijn we binnen geraakt en de dag nadien konden we er al ferm mee lachen!

Zaterdag zijn we naar Die Strand gegaan (dit is hoe het zeedorpje heet, snaaks  / grappig). Celien en ik hebben ons laten gaan op de locale marktjes door het kopen van strandkleedjes en zonnebrillen. Na een lekkere lunch genuttigd te hebben in een Belgisch restaurant (de Belgen, ook overal aanwezig) zijn we richting een winetasting vertrokken in Wellington zelf. Zeer gezellige en plezierige avond, de wijntjes hebben we goed geproefd en de sfeer zat er dan ook goed in!

Zondag was het tijd voor een echte Belgische kos: stoofvlees friet! Voor ons beiden was het de eerste keer dat wij stoofvlees friet zouden maken, maar de kos was super lekker en de gastouders hebben goed mee gesmuld, voor herhaling vatbaar dus ;).

Vanaf vrijdag (18/03/2016) vertrekken wij op een 2-weekse roadtrip door Zuid - Afrika, wij zijn van plan om de Tuinroute te volgen. Hierover zal zeker en vast nog een uitgebreide blog volgen...

Ik sluit af met een Afrikaanse uitdrukking: lekker aand!

Niejla (of zoals de Afrikaanse leerlingen mijn naam uitspreken)

1. Dries Watté:
    16 maart 2016
    Aaaaaaaaaargh trezebezeken wat een genialiteiten!!!
  2. Sonja:
    16 maart 2016
    Dag Niejla wat prachtig Nele zo een ervaring. Je hebt de groetjes van u nonkel Jean morgen den Jones jarig en jij ook bijna hier in België goe weer ale 10 graden haha... Toch wel zonnig ⛅ groetjes en tot binnenkort
  3. Dylan:
    Top blog! Wat een ervaringen dude :o X
  4. Nonkel Jef en tante Marie-Louise:
    20 maart 2016
    Fijn te horen dat je het daar naar je zin hebt. Hier is het nog steeds frisjes. Groetjes nonkel Jef en tante Marie-Louise